top of page
Forest

Voorbeelden uit de praktijk

Oei, een toets!

Iedereen heeft weleens last van gezonde spanning of een kriebel in je buik.  Maar wat als je echt buikpijn krijgt door die spanning? Als je er niet (meer) door kunt eten? Tijdens het ‘oplossingsgericht tekenen’  maakt het kind een tekening en vertelt over de gewenste situatie. Hoe ziet het er dan uit? Hoe voel je je dan?  De focus wordt gelegd op het positieve en er wordt uitgegaan van de kracht vanuit het kind.

E- oplossingsgericht tekenen2_edited.jpg

Mijn buik doet pijn

Buikpijn... Helaas herkennen veel kinderen dit. Waar komt die buikpijn vandaan, als er niks medisch gevonden kan worden? Hoe zou het zijn als je geen buikpijn meer hebt?  Welke stappen kun je zetten tegen de buikpijn en wat zou je kunnen doen op het moment als  je buikpijn voelt?  Middels deze 'schaalwandeling'  bespreken we dit soort vragen, kijken we waar het kind staat en wat het nog nodig heeft om zelf stappen te kunnen zetten. 

E- schaalwandeling.jpg

Emotie-kenner

Hoe werken jouw emoties? Wat gebeurt er in jouw lichaam als je boos wordt? Kan je dit al komen aanvoelen? Door welke triggers kunnen jouw emoties veranderen? Erger worden en weer tot rust komen? Samen kan dit in kaart gebracht worden. 

F- emotiekenner 3 beschrijving.jpg

Wanneer ontspannen niet (meer) helemaal vanzelf gaat...

We leven in een drukke wereld met veel prikkels. Ook kinderen kunnen hier last van hebben, waardoor ze moe kunnen zijn, slecht kunnen slapen of gedrag vertonen wat niet altijd wenselijk is. Samen kan er gekeken worden wat voor het kind ontspanning is en hoe dit bereikt kan worden. Op die manier kan er (weer) rust bij het kind en in het gezin ontstaan. 

F- woordweb ontspanning_edited.jpg

Jouw doel bereiken!

Hoe bereik je je doel? Wat kan jij al doen, waar ben jij goed in? Wat wil je bereiken? Wie en wat heb je daarvoor nodig? Middels de methode POPtalk worden situaties, vragen en antwoorden opgesteld met poppetjes en symbolische materiaal. De aspecten van iemands beleveningswereld wordt letterlijk in beeld gebracht.

doel bereiken.jpg

Leuk, zo'n groep 8 kamp... maar ook erg spannend!

Nieuwe momenten zijn leuk, maar kan ook voor spanning zorgen bij een kind. Hoe ga je dan om met die spanning? Door middel van het ‘oplossingsgericht tekenen’ denkt het kind na over hoe de situatie eruit zou zien als alles goed is. Wat doe je dan en hoe voel je je dan? Welke kwaliteiten kan je inzetten?

E- oplossongsgericht tekenen1_edited.jpg

Als grenzen aangeven nog lastig is

Soms kan het erg lastig zijn om grenzen aan te geven. Het kan best zo zijn dat een kind iets doet terwijl hij/zij dat eigenlijk niet zo fijn vond. Maar hoe geef je dat dan aan? En hoe weet je waar jouw grens ligt?  Hoe kies je voor jezelf? Hoe kom je op voor jezelf? Middels de methode 'POPtalk maken we visueel hoe zo'n situatie eruit ziet en wat strategieën en oplossingen kunnen zijn. 

grenzen aangeven.jpg

Pesten is niet leuk...

Iedereen weet dat pesten niet leuk en niet fijn is. Helaas komt pestgedrag nog steeds voor. Wat als je kind gepest wordt? Hoe is dat voor het kind? En hoe moet je als ouder daarmee om gaan?  Door het inzetten van poppetjes, kaartjes en symbolisch materiaal wordt er duidelijk gemaakt wat er speelt en kan er gewerkt worden aan het aanleren van vaardigheden en strategieën.

niet fijn.jpg
bottom of page