Voorbeelden uit de praktijk
Oei, een toets!
Iedereen heeft weleens last van gezonde spanning of een kriebel in je buik. Maar wat als je echt buikpijn krijgt door die spanning? Als je er niet (meer) door kunt eten? Tijdens het ‘oplossingsgericht tekenen’ maakt het kind een tekening en vertelt over de gewenste situatie. Hoe ziet het er dan uit? Hoe voel je je dan? De focus wordt gelegd op het positieve en er wordt uitgegaan van de kracht vanuit het kind.
Mijn buik doet pijn
Buikpijn... Helaas herkennen veel kinderen dit. Waar komt die buikpijn vandaan, als er niks medisch gevonden kan worden? Hoe zou het zijn als je geen buikpijn meer hebt? Welke stappen kun je zetten tegen de buikpijn en wat zou je kunnen doen op het moment als je buikpijn voelt? Middels deze 'schaalwandeling' bespreken we dit soort vragen, kijken we waar het kind staat en wat het nog nodig heeft om zelf stappen te kunnen zetten.
Emotie-kenner
Hoe werken jouw emoties? Wat gebeurt er in jouw lichaam als je boos wordt? Kan je dit al komen aanvoelen? Door welke triggers kunnen jouw emoties veranderen? Erger worden en weer tot rust komen? Samen kan dit in kaart gebracht worden.
Wanneer ontspannen niet (meer) helemaal vanzelf gaat...
We leven in een drukke wereld met veel prikkels. Ook kinderen kunnen hier last van hebben, waardoor ze moe kunnen zijn, slecht kunnen slapen of gedrag vertonen wat niet altijd wenselijk is. Samen kan er gekeken worden wat voor het kind ontspanning is en hoe dit bereikt kan worden. Op die manier kan er (weer) rust bij het kind en in het gezin ontstaan.
Jouw doel bereiken!
Hoe bereik je je doel? Wat kan jij al doen, waar ben jij goed in? Wat wil je bereiken? Wie en wat heb je daarvoor nodig? Middels de methode POPtalk worden situaties, vragen en antwoorden opgesteld met poppetjes en symbolische materiaal. De aspecten van iemands beleveningswereld wordt letterlijk in beeld gebracht.
Leuk, zo'n groep 8 kamp... maar ook erg spannend!
Nieuwe momenten zijn leuk, maar kan ook voor spanning zorgen bij een kind. Hoe ga je dan om met die spanning? Door middel van het ‘oplossingsgericht tekenen’ denkt het kind na over hoe de situatie eruit zou zien als alles goed is. Wat doe je dan en hoe voel je je dan? Welke kwaliteiten kan je inzetten?
Als grenzen aangeven nog lastig is
Soms kan het erg lastig zijn om grenzen aan te geven. Het kan best zo zijn dat een kind iets doet terwijl hij/zij dat eigenlijk niet zo fijn vond. Maar hoe geef je dat dan aan? En hoe weet je waar jouw grens ligt? Hoe kies je voor jezelf? Hoe kom je op voor jezelf? Middels de methode 'POPtalk maken we visueel hoe zo'n situatie eruit ziet en wat strategieën en oplossingen kunnen zijn.
Kennismaken met elkaar
Jezelf fijn en veilig voelen tijdens een coachsessie is belangrijk. Elkaar leren kennen staat daarom tijdens een eerste coachsessie centraal. Door middel van een variatie op een spel, stellen we elkaar vragen en voeren we opdrachten uit. Hoe leuk is het op een speelse manier met elkaar kennis te maken, na te denken over jezelf en de ander en al inzicht te krijgen in eigen en elkaars kwaliteiten!
Gedachtes en zorgen ' los' schilderen
Wat als je hoofd vol zit met gedachtes en zorgen over iemand? Schilderen kan een fijne manier zijn om deze gedachtes en zorgen los te laten. Zo wordt er op een creatieve manier uiting geven aan de gevoelens van een kind.
Gebeurtenis en gedrag
Wat als bepaald gedrag telkens weer terug komt en je hier last van blijft houden?
Aan de hand van de onderdelen uit de G-cirkel bespraken we een gebeurtenis. We keken wat er gebeurde, welke gedachtes er naar boven kwamen, welke gevoelens er waren, wat het gevolg hiervan was en uiteindelijk dus ook welk gedrag er zichtbaar was. Deze manier kan inzicht geven en kan bepaald gedrag positief veranderen.
Wat als concentreren een hele uitdaging is?
Herken jij dit? Of herken je dit misschien bij jouw kind?
Maar wat is concentreren precies? Hoe zien anderen aan jou dat je geconcentreerd bent? Wat heb je daarvoor nodig? Welke vaardigheden kan je inzetten? En wat kan je doen als het even niet meer lukt?
We brachten deze situaties van concentreren in de klas in beeld en bespraken dit. Dit gaf duidelijkheid en vanuit hier kan er verder mee aan de slag gegaan worden!
Pesten is niet leuk...
Iedereen weet dat pesten niet leuk en niet fijn is. Helaas komt pestgedrag nog steeds voor. Wat als je kind gepest wordt? Hoe is dat voor het kind? En hoe moet je als ouder daarmee om gaan? Door het inzetten van poppetjes, kaartjes en symbolisch materiaal wordt er duidelijk gemaakt wat er speelt en kan er gewerkt worden aan het aanleren van vaardigheden en strategieën.
Coaching voor heel het gezin
Een visueel beeld van de uitkomst van een gezinssessie, waarbij het met heel het gezin een spel gespeeld werd, waarbij op een speelse manier belangrijke vragen gesteld en beantwoord werden. Hierdoor ontstond een mooi gesprek, over wensen, behoeftes, punten die al goed gaan en punten waar nog aan gewerkt mag worden.
helpende gedachtes
dit gaat al goed / hier zijn we trots op
dit mag weg / loslaten
dit willen we graag / wensen / dromen
Gevoel onder woorden brengen kan lastig zijn
De vraag:" hoe voel je je"?" of " hoe gaat het met je?" kan soms lastig te beantwoorden zijn. Want geef maar eens woorden aan jouw gevoel. Verdriet kan soms voelen als een stekende pijn in je buik, of als onweer in je hoofd. Middels een bepaalde oefening verkenden we wat er op dat moment voelbaar is in je lichaam en bespraken dit aan de hand van verschillende plaatjes.
Zelf oplossingen bedenken
Autonomie voor een kind en puber is belangrijk. Vanuit de coaching worden tools en vaardigheden aangeleerd en aangeboden om te leren omgaan met bepaalde sitauties, maar de kracht zit 'm in de zelfredzaamheid en zelf oplossingen bedenken. Na deze sessie besloot deze puber dat ze hier mee aan de slag gaat.
Krachtzinnen
Als puber/tiener kan er veel rondom je spelen en kan het zijn dat je hiermee worstelt. Tijdens deze sessie werden er helpende gedachtes en zelfgekozen quotes opgeschreven die stimuleren positief te denken en jezelf krachtig te laten voelen.
​
Helemaal zelf bedacht en opgeschreven, knap!